Llavorer, Compostador, Assecador solar.


Aquesta entrada coincideix amb el començament d’un nou any , aixi que aprofito per fer arribar a tothom els meus millors desitjos per  aquest any 2011.

 

 

Mes bricolatge per la causa…
Al final de l’entrada de les llavors comentava la construcció del llavorer i em va quedar pendent posar alguna foto més…

 

Mica en mica vaig buscar la manera de poder compostar més quantitat de residu, doncs a banda de la gallinassa (fems de bassa) també hi havia les restes de poda i de collita, que les passava per la bio-trituradora i que cada any n’hi havia mes. Aixi que mans a l’obra i al final ja veieu com  va quedar el compostador un cop acabat, les mides eren de 2 x 2 x 1
metres i la fusta, taulons d’obra recuperats. Al mig una divisió per tenir dos espais, un per anar-lo omplin, i  l’altre, un cop ple anava compostant.

També li vam posar una tapa de plàstic per assolir mes temperatura  durant el compostatge.
Aprofitant una  campanya de foment del compostatge casolà promoguda per l’Entitat del Medi Ambient juntament amb la Regidoria de Medi Ambient  de l’Ajuntament de Santa Coloma de Cervelló,  vaig demanar un compostador que em va ser molt útil per guardar el compost un cop garbellat, abans d’escampar-lo a l’hort.

Aquesta campanya també va ser l’inici de la Xarxa de Compostaires Metropolitans que al 2009 va celebrar la cloenda després de 5 anys de l’autogestió de les deixalles orgàniques. Durant aquesta cloenda es va reconeixer la constància i el treball fet en diferents categories de compostatge (a les escoles, urbà, de jardí, ………) i vaig ser reconegut amb el Diploma al millor Compostatge de Jardí.

Per últim l’assecador solar, es un estri interessant, que feia temps tenia curiositat i ganes de saber com funcionava. Aixi doncs vaig recollir tota la informació necessària per construir-ne un, es pot dir que gaire be tota la info va sortir del llibre Ingenios Solares un llibre de José Manuel Jiménez, anomenat el “SUPER”.

Com m’agrada bastant el tema del bricolatge reconec que m’ho vaig passar força be fent-lo, un cop acabat i per posar-lo a proba vam assecar unes flors de calèndula i més endavant amb el s primers tomàquets de temporada també em vam assecar uns quants i  els resultats van anar prou be.

Es cert que s’ha d’estar pendent de obrir i tancar les finestretes d’entrada i sortida d’aire ja que si no es fa, es corre el risc de que la humitat de la nit  malmeti el producte.
Duran uns quants anys l’he fet servir per assecar, des de herbes remeieres fins alguna botifarra per convertir-la en secallona. Llàstima que duran la forta ventada del 2009 va quedar bastant malmès.

Aquesta entrada ha esta publicada en Assecador solar, Biotrituradora, Bricolatge, Compostatge, Fems de bassa, Gallinassa, Garbellar, Herbes remeieres, Llavorer. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

3 respostes a Llavorer, Compostador, Assecador solar.

  1. Robert Casellas ha dit:

    Hola Antoni,

    Em dic Robert Casellas, visc a l’extrem més occidental del Bages, just limitant amb la comarca de l’Anoia, a mig camí de Manresa i Cala per la C-25 i sóc un recent incorporat al món de l’horticultura, si més no a l’horticultura ecològica, i des de fa ben poc publico una petita cronologia sobre el meu hort al Facebook anomenada L’hort a l’ombra, en què pretenc explicar coses relacionades amb el meu petit hort amb un caràcter irònic i distès.
    A banda de presentacions i de l’autobombo 😉 vull felicitar-te per aquest bloc, tan ple d’informacions, detalls i fotografies interessants.

    Repassant aquesta entrada, dedicada, en part, al teu compostador, m’ha sorgit una pregunta, que m’atreveixo a traslladar-te, arrel d’aquest comentari: “Al mig una divisió per tenir dos espais, un per anar-lo omplin, i l’altre, un cop ple anava compostant….” No entenc què vol dir que un el vas omplint i en l’altre ho compostes un cop ple. El compostatge, entenc jo, és un procés que comença espontàniament quan es produeixen unes determinades condicions. La meva pregunta és la següent: Es poden emmagatzemar els materials tots junts sense que es compostin, i “activar” el compostatge a voluntat? Ho demano per què tinc entès que una de les condicions per a un bon compostatge és acumular-ne una bona quantitat (1 metre cúbic) per aconseguir temperatures altes al cor del compostador, i a mi, francament, em costa molt de temps acumular tant de material i em trobo que fa un mes i mig amb el meu compostador just a la meitat, tenia una temperatura força elevada (entre 45-50 graus) però ara que l’he pogut acabar d’omplir ja estava fred, (no sé si hi ha possibilitat que es torni a reactivar)…

    Bé, sé que m’allargo molt, però crec que la qüestió s’ho mereix.

    Gràcies!!!!

    • hortrull ha dit:

      Hola Robert celebro que t’agradi el bloc
      El fet de crear dos espais no te mes historia que el que diu l’entrada i m’explico:
      Com el compostador es bastant gran, vaig arribar a la conclussio que millor crear una divisió i ferne dos, mes que res trigava molt a assoli certa alçada per que es fes un bon compost. Primer vaig omplint una mitat i quant es plena ajudo a compostarla mullant-la i tapant-la mentra tant començo amb l’altra part, fins arribar a dalt que mes o menys coincideix amb la recollida del compost de la primera divisió, com el sistema d’hort que faig servir es el de parades en crestall, en gasto molt de cop.
      Pel tema d’omplir-lo pots trigar tant com temps hi vulguis dedicar a preparar material per possar-li (herbes no desitjades, restes de poda triturades, restes de collites pasades, alguna plantacio de ortiga i consolda, restes de jardi, la gallinaça etc etc.

  2. Robert Casellas ha dit:

    Moltes gracies Antoni. Ara m’ha quedat clar del tot. Ja veig que em tocarà construir un segon compostador….

    Per altra banda, estic molt interessat en la consolda (de fet vaig arribar al teu bloc cercant llocs on comprar-ne llavor) però veig que la llavor és molt cara (45 € la bossa d’un gram). Espero que realment s’ho valgui.

    Gràcies per tots els consells.

Deixa un comentari